مقایسه( xbox )با (ps5)

مقایسه( xbox )با (ps5)

مقایسه ( xbox )با (ps5)

در این مقاله میخواهیم مقایسه ( xbox )با (ps5) را باهم مقایسه و تفاوت ان را به شما عزیزان نشان دهیم همچنین چیز هایی که ذکر میشود شاید جواب سوالات شما باشد مانند اینکه ایا قوی تز از پی سی نیز هست یا خیر.پ

به تازگی دو کنسول پی اس 5 و اکس باکس سری اکس معرفی شدند و احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده است که پلی استیشن 5 قوی تر است یا اکس باکس.

برخی از ویژگی ها، مثل پشتیبانی از( HDR) ، کیفیت( 4K )و علی الخصوص( 8K )با یکدیگر برابرند. اما اگر بخواهیم تخصصی تر به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می شویم که کنسول اکس باکس سری اکس، از لحاظ قدرت بسیار بسیار سرتر از پی اس 5 است.

اگر مصاحبه های چند وقت اخیر مدیرعامل سونی را خوانده باشید، حتما می دانید که آنها روی( SSD )و حافظه خیلی کار کرده اند، اما در کمال تعجب اکس باکس سری اکس از این لحاظ هم برتر است.

البته این اتفاق در نسل هشتم، بین پلی استیشن 4 پرو و اکس باکس وان اکس نیز افتاد و علی رغم اینکه کنسول مایکروسافت (Microsoft)سرتر بود، اما به دلیل عدم وجود بازی های انحصاری مناسب برای این کنسول، رقابت را آنطور که باید و شاید نبرد (البته از لحاظ تعداد فروش عملکرد بسیار بهتری را از رقیب خود داشت.

مقایسه پردازنده‌ی مرکزی در هر دو کنسول (CPU)

اولین اطلاعاتی که از مدت‌ها پیش در مورد کنسول‌های نسل بعدی فاش شده بود، حاکی از این بود که مایکروسافت و سونی هر دو انتخاب مشابهی برای پردازنده‌ی مرکزی در نظر گرفته‌اند. مغز متفکر تراشه‌ی مرکزی در هر دو کنسول براساس معماری آزمون پس‌داده‌ و کم‌نقص( Zen 2 )ساخت (AMD) استوار است.

در اینجا 8 هسته‌ی پردازشی داریم که با فناوری( SMT )می‌توانند 16 رشته‌ی پردازشی را به‌صورت همزمان در دستور کار قرار دهند.

در این دستگاه ها در بخش (IPC) که به‌معنی تعداد متوسط دستورالعمل‌های قابل اجرا در هر سیکل ساعت که به‌عنوان یکی از ملاک‌های مقایسه‌ی راندمان است که در پردازنده‌ها به کار می‌رود.

همچنین با جبران فاصله با راندمان تک‌رشته‌ای در پردازنده‌های اینتل رو‌به‌رو هستیم و در بخش چند‌‌رشته‌ای و راندمان پردازش‌های موازی هم در برخی مواقع از پردازنده‌های پرچم‌دار رقیب پیشی گرفته است.

معرفی(APU) های تولید شده برای (Xbox SX)

مایکروسافت دو فرکانس کاری ثابت را برای دو حالت مختلف در نظر گرفته که یکی برای فعال بودن تنها 8 هسته‌ی فیزیکی است که فرکانس کاری 3.8 گیگاهرتز خواهد داشت و دومی هم برای فعال بودن 16 هسته‌ی منطقی با فعال شدن قابلیت) SMT (است که در این حالت فرکانس به 3.6 گیگاهرتز کاهش خواهد یافت.

سونی هم برای پردازنده‌اش بیشینه‌ی فرکانسی 3.5گیگاهرتز را در نظر گرفته که البته ثابت نیست و بسته به توان پردازشی تراشه تغییر خواهد کرد، بنابراین اطلاعات، نباید انتظار تفاوت فاحشی در راندمان پردازشی بین این دو کنسول را داشته باشیم.

پردازنده ها

پردازنده‌های سری (Ryzen 7) در دنیای سخت‌افزار  پی‌سی، نزدیک‌ترین تراشه‌ها با مشخصات مشابه به پردازنده‌های کنسولی هستند،( Ryzen 7 3700X و Ryzen 7 3800X )با معماری( Zen 2 )و هسته‌های مشابه، تنها در فرکانس کاری متفاوت هستند.

براساس بررسی‌های انجام شده، علاوه‌بر راندمان بالا در پردازش‌های سنگین می‌توانند نرخ فریم بالایی را در بازی‌های امروزی ارائه ‌کنند و حداکثر راندمان ممکن را از تراشه‌ی گرافیکی استخراج کنند.

با این حساب احتمالا مدت زمان زیادی طول می‌کشد که بازی‌سازان بتوانند از توان بالقوه‌ی پردازنده‌ی مرکزی، برای اضافه کردن پردازش‌های موثر و پیاده‌سازی ایده‌های جدید استفاده کنند.

معرفی پردازنده گرافیکی(GPU)

مهم‌ترین قسمت هر کنسول بازی بخش گرافیکی آن است، تراشه‌ی گرافیکی یا (GPU) با پردازنده‌ی مرکزی یا (CPU) هسته‌ی یکپارچه‌ای را تشکیل داده‌اند که( APU ) مخفف( Accelerated Processing Unit )به‌معنی واحد پردازشی شتاب‌ داده شده  نامیده می‌شود.

تراشه‌ی گرافیکی و پردازنده از حافظه‌ی مشترکی استفاده می‌کنند که حافظه‌ی مورد نیاز هر بخش را به‌صورت پویا تخصیص می‌دهد.

مدت زیادی نیست که مشخصات فنی تراشه‌های اصلی هر دو کنسول نسل بعدی رسما اعلام شده و بنابراین حالا با دقت بیشتری می‌توان به بررسی قابلیت‌های هر یک و حدود راندمانی که باید از آن‌ها انتظار داشت پرداخت.

در اینجا دو شرکت به وضوح رویکرد‌های متفاوتی را ترجیح داده‌اند، مایکروسافت تعداد هسته‌های پردازشی بیشتر را ترجیح داده و سونی فرکانس کاری بالاتر.

رویکرد های متفاوت از هم مقایسه ( xbox )با (ps5)

کنسول( Xbox SX )تعداد 52 واحد  (CU) مخفف (Compute Unit) یا واحد پردازش که به کوچک‌ترین بلوک ساختاری پردازش در معماری( AMD )گفته می‌شود را با فرکانس ثابت 1825مگاهرتز برای تراشه‌ی گرافیکی در اختیار دارد که تعداد 3328 هسته‌ی سایه‌زن (SHADER) را شامل می‌شود.

اما در سوی دیگر) PS5 (از تعداد 36 واحد) CU (با فرکانس متغیری با بیشینه‌ی 2230 مگاهرتز برخوردار است که تعداد 2304 هسته‌ی سایه‌زن را دربر می‌گیرد.

فرکانس کاری این قسمت بسته به توان مصرفی و الگوی توانی تعریف شده برای دستگاه ممکن است کاهش یا افزایش پیدا کند.

مارک سرنی تاکید کرده که نباید راندمان را تنها براساس معیار ترافلاپس مقایسه کرد، چرا که معماری) 0.RDNA 2 (با پیشرفت‌های چشمگیری که داشته، بسیار موثرتر از معماری) GCN (در) PS4 (عمل می‌کند و این 36 واحد) CU (توانی برابر با 58 واحد) CU (در ساختار) PS4 (دارند.

همین بهبود طراحی به‌تنهایی حدود 60 درصد افزایش راندمان را موجب می‌شود، به‌علاوه، فرکانس کاری این واحدها هم 2.7 برابر بیشتر از کنسول) (PS4 تعیین شده است که این مشخصه هم به افزایش بیشتر راندمان کمک می‌کند.

همچنین قرار است به کمک فناوری (SMART SHIFT)، بخشی از سهم توانی( CPU )در حالتی که پردازش سنگینی نداشته باشد به(GPU) منتقل شده و برای افزایش فرکانس و در نتیجه سرعت بیشتر استفاده شود.

مشخصا تعداد (CU)ها برابر است (اگر افزایش راندمان به خاطر معماری را لحاظ نکنیم)، اما فرکانس کاری این کارت بسیار کمتر از 2230 مگاهرتز تعیین شده در( PS5 )عمل می‌کند و در نتیجه باید کندتر هم باشد.

شبیه سازی قدرت مقایسه ( xbox )با (ps5)

شبیه‌سازی قدرت مقایسه ( xbox )با (ps5) گرافیکی در کارت‌های گرافیکی پی‌سی کار آسانی نیست، چرا که (AMD) هنوز هیچ محصولی را بر پایه‌ی معماری( RDNA 2.0 )برای کامپیوتر‌های گیمینگ عرضه نکرده است.

آخرین محصولات عرضه شده، سری کارت‌های( RX 5500 تا RX 5700XT )هستند که براساس معماری(RDNA 1.0 )کار می‌کنند و علاوه‌بر راندمان احتمالی پایین‌تر، از برخی قابلیت‌های جدید( RDNA 2.0 مثل) RAY  Tracing (هم پشتیبانی نمی‌کنند.

با این اوصاف شاید نزدیک‌ترین مدل به گرافیک( PS5 )در محصولات فعلی پی‌سی، کارت گرافیک( RX 5700 )باشد که ۳۶36 واحد( CU )دارد و فرکانس کاری در سریع‌ترین مدل‌های آن تا 1700 مگاهرتز بالا می‌رود.

توان گرافیکی PS5

 

از آنجایی که( AMD )فعلا مدلی بالاتر از این برای پی‌سی عرضه نکرده و محصول قویتر احتمالا( RX 5800 )بر مبنای معماری( RDNA 2.0 )خواهد بود، نتیجه می‌گیریم که توان گرافیکی( PS5 )از هر آنچه که( AMD )تا به حال برای کامپیوترهای مخصوص بازی عرضه کرده قویتر است.

با این اوصاف پیدا کردن نزدیکترین کارت گرافیکی به واحد گرافیک( Xbox SX )سخت‌تر می‌شود، چرا که تعداد (CU)های بسیار بیشتری دارد و( AMD )هم هنوز محصولی در این رده عرضه نکرده، اما انویدیا محصولات قدرتمندتری دارد که شاید بتوان آن‌ها را همرده‌ی توان کنسول مایکروسافت در نظر گرفت.

با این توضیح، در سمت (NVIDIA) کارت گرافیک (RTX 2080 Super)را داریم که 48 واحد( SM )با توان 11.1 ترافلاپس دارد و( RTX 2080Ti )که 68 واحد( SM )با توان 13.4 ترافلاپس را ارائه می‌کد، پس واحد گرافیک( Xbox SX )باید جایگاهی بین این دو، ولی خیلی نزدیک‌تر به( RTX 2080 Super )را داشته باشد.

blog_cnt
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.