سیر تکامل پلی استیشن

تاریخچه پلی استیشن و سیر تکامل

در این مقاله ما میخواهیم به شما سیر تکامل پلی استیشن را بگوییم و انواع ان را نیز به شما عزیزان ارائه دهیم.

یک کنسول بازی ویدئویی خانگی 32 بیتی از نسل پنجم است که برای اولین بار در 3 دسامبر سال 1994 توسط (Sony Interactive Entertainment)در کشور ژاپن منتشر شد.

پلی‌استیشن اصلی که در تاریخ 3 دسامبر 1994 در ژاپن منتشر گشت، اولین سری از رایج‌ترین کنسول‌ها و دستگاه‌های بازی دستی بود.

شامل کنسول‌ها و به روزرسانی‌های جانشین از جمله (NET YSROZE  )پلی‌استیشن مخصوص سیاه با ابزار و دستورالعمل برای برنامه‌های بازی‌ها و برنامه‌های پلی‌استیشن، پی‌اِس‌وان (نسخه کوچکتر از نسخه اصلی) بود.

همچنین شمال پاکت‌استیشن (دستگاه جانبی است که باعث تقویت بازی‌های پلی‌استیشن می‌شود) بود و که به عنوان کارت حافظه عمل می‌کند، این بخشی از نسل پنجم کنسول‌های بازی‌های ویدئویی بود که در برابر سگا ساترن و نینتندو 64 با هم رقابت می‌کردند.

سونی از سال 1994 نام تجاری پلی استیشن را به عنوان کنسول بازی خود به جهانیان معرفی نمود و تا کنون چهار نسل از کنسول پلی استیشن را با نامهای( PLAYSTATION 1 , PLAYSTATION 2 , PLAYSTATION 3 , PLAYSTATION4 ,  PLAYSTATION5)به بازار عرضه کرده است .
طبق صورت های مالی شرکت سونی کنسول پلی استیشن در حال حاضر 78 درصد سود این شرکت را تامین می کند .

معرفی (PLAYSTATION 1)

Playstation1

در تاریخ 7 جولای سال 2000 سونی اولین نمونه تغییر یافته پلی استیشن با نام را روانه بازار کرد (PLAYSTATION 1)دارای ظاهری کوچک با گرافیک و سیستم عامل قویتر بود .

پلی‌استیشن 1 یکی از بهترین کنسول‌های تاریخ است که با قدرت پردازشی بسیار بالا و بهره‌مندی از بازی‌های سه‌بعدی که تا آن زمان نظیرش را ندیده بودیم، توانست خیلی زود خود را به وسیله‌ای محبوب برای گیمر‌ها تبدیل کند.

با اینکه سال‌های بسیار زیادی از اتمام دوران این کنسول می‌گذرد و امروز بازی‌های به مراتب زیباتری نسبت به آثار ارائه شده بر روی آن شاهد هستیم، ولی تصمیم گرفتیم تا برای مرور خاطرات خوش این کنسول سونی و بازی‌هایش، مروری بر بهترین بازی‌های عرضه شده برای آن داشته باشیم.

البته هنوز هم افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند این بازی‌ها را با استفاده از شبیه‌ساز‌ها بر روی پی‌سی یا حتی گوشی‌های موبایل تجربه کنند.

معرفی (PLAYSTATION 2)

Playstation2

در تاریخ چهارم مارس سال 2000 ، برای اولین بار کنسول) PLAYSTATION 2 (به بازار کشورژاپن عرضه شد و تا 12 سال تولید شد، طبق اعلام شرکت سونی ، مردم جهان 155 میلیون دستگاه از این مدل پلی استیشن را خریداری کرده اند .PS2 دارای یک پردازنده تک هسته ای با سرعت(9/294 MHz و MB32) حافظه داخلی و کارت گرافیک (MB4)بود .

همچنین این مدل پلی استیشن از درایو دی وی دی و پخش فیلم های آن و درگاه(USB)پشتیبانی می کرد که این امر باعث  شده بود هیچکدام از رقبای آن توان رقابت با این کنسول بازی را نداشته باشند .

در سال 2004 سونی مدل کوچکتر کنسول پلی استیشن 2 را با نام) PLAYSTATION 2 SLIM LINE (را روانه بازار کرد ، که نسبت به مدل قبلی کوچکتر و دارای صدای کمتری بود ، همچنین این مدل به پورت( Ethernet )نیز مجهز شد .

پلی استیشن 2 کنسولی که بیشتر از 159 میلیون دستگاه فروش داشته و در افزایش محبوبیت فرمت( DVD )نقش خیلی زیادی ایفا کرد و کنسول PS2 توانسته با کمک بازی‌هایی مثل (… , God Of War 2 , Final Fantasy XII )به بهترین و باشکوه ترین شکل ممکن از دنیای کنسولها خداحافظی کند.

سیر تکامل پلی استیشن (PLAYSTATION 3)

Playstation3

سیر تکامل پلی استیشن 3،اولین بار در تاریخ یازدهم نوامبر سال 2006 بود که شرکت سونی کنسول PS3 را با قیمت 600 دلار روانه بازار کرد و  طی سالهای تولید این محصول 80 میلیون از آن را فروخت و اولین کنسول در جهان است که مجهز به درایو بلو – ری می باشد.

و سونی در آن از یک پردازنده 7 هسته ای با سرعت 3/2 گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی (NVIDIAS) (RSX)با (VRAM 256 MB) استفاده کرده است . کنسول پلی استیشن 3 علاوه بر هارد درایو داخلی با ظرفیت ) 20(GB ، مجهز به درگاه خروجی( HDMI) نیز بود ، همچنین این کنسول قابلیت اتصال به(WIFI) را نیز داشت .
همزمان با عرضه PS3) (، سرویس( PLAYSTATION Network) و یا همان( PSN )توسط سونی راه اندازی شد . این سرویس به مشترکان خود امکان دریافت بازی ها بصورت دیجیتال را می داد .
به همراه پلی استیشن 3 ، سونی اولین نمونه از دسته( DUALSHOCK 3) را نیز عرضه کرد .

در ماه سپتامبر سال 2009 نسخه باریک تر کنسول پلی استیشن 3 توسط سونی به بازار عرضه شد که حدود سه برابر کوچکتر و باریکتر از نمونه قبلی) (PS3بود و در ضمن در مدل اسلیم کنسول) PS3 (درجه حرارت و صدا نیز کاهش پیدا کرد .

سونی که همیشه به دنبال تغییر در محصولات خود و بهینه کردن آنهاست ، اینبار هم طراحی جدیدی برای) (PS3 خود انجام داد . در طراحی جدید قسمت) Disc Tray (از قسمت جلوی کنسول حذف شد و شاسی کنسول جهت قرار گرفتن محافظ لنز نوری درایو تغییر کرد تا از قسمت بالایی کنسول به آن دسترسی وجود داشته باشد.

این نمونه از مدل اسلیم آن باریکتر و سبکتر بود و سونی نام آن را) (PS3 Super Slim  گذاشت و در سپتامبر سال 2012 روانه بازار کرد.

معرفی (PLAYSTATION 4)

سیر تکامل پلی استیشن Playstation4

اما رکورد سریعترین فروش طی 24 ساعت از آن کنسول PS4 می باشد .که در تاریخ پانزدهم نوامبر سال 2013 در آمریکای شمالی وارد بازار شد،کنسول پلی استیشن 4 مجهز به یک پردازنده هشت هسته ای AMD با سرعت 1/6 گیگاهرتز و یک رم GB DDR38 (که بصورت اشتراکی با کارت گرافیکی کنسول استفاده می شود) می باشد.

کلید اشتراک گذاری به همراه پورت های مخصوص میکروفون و هدست از دیگر گزینه هایی بود که شرکت سونی به کنسول (PS4) اضافه کرد ، به همراه کنسول PS4 ، نسل جدید دسته های بازی بنام (Dualshock4)نیز توسط سونی عرضه شد.

سونی طبق سنت همیشگی خود بعد از عرضه( PS4 )،مدل اسلیم آن را روانه بازار کرد، که از مدل قبلی سبکتر و کوچکتر بود ، در( PS4 Slim ) از (USB3.1)برای درگاه ورودی( USB )استفاده شده و سیستم وایرلس آن نیز به WIFI 5GHz) )ارتقا پیدا کرد.

بلوتوث 4.0 از دیگر به روزرسانی های انجام شده در کنسول) (PS4 اسلیم است ، همچنین مدل اسلیم نسبت به مدل قبلی مصرف برق ، صدا و دمای کمتری داشت.

PlayStation 4 Pro

سیر تکامل پلی استیشن Playstation4 pro

کنسول) (PS4 Pro در 10 نوامبر سال 2016 با قیمت 399 دلار توسط شرکت سونی به بازار عرضه شد . کنسول پلی استیشن پرو از یک پردازنده 8 هسته ای با سرعت 2/1 گیگاهرتز و) GB8 (مموری با توان 218 گیگابیت بر ثانیه تشکیل شده است .

قدرت این کنسول فقط در پردازنده آن نیست بلکه توانایی آن در اجرای محتوای( K HDR4 )است که به دارندگان این کنسول امکان تجربه بازی کردن با رزولوشن بالاتر( 4K) و با فریم ریت بیشتر و ثابت تر را می دهد .

همچنین این کنسول قابلیت استریم ویدیو های 4K از سرویس هایی نظیر) NETFLIX (و( YOUTUBE )را نیز دارد ،اگر شما تلویزیون 4K ندارید ، نگران نباشید ، چون کنسول پرو تمام بازی های) PS4 (را در رزولوشن) 1080P (و فریم ریت بالاتر یا ثابت تر اجرا میکند .

ورود به صفحه محصول

سیر تکامل پلی استیشن (5 PLAYSTATION)

سیر تکامل پلی استیشن Playstation5

سیر تکامل پلی استیشن 5 ،شرکت سونی بعد از مدت‌ها انتظار و حدس و گمانه‌زنی‌ها، بالاخره از پلی‌استیشن 5 و دیجیتال خود، با ظاهری جدید و بدون درایو نوری رونمایی کرد.

شرکت سونی در مراسم رونمایی از بازی‌های(PS5)، پس از مدت‌ها انتظار، به‌صورت رسمی از ظاهر پلی‌استیشن 5 و نسخه بدون درایو نوری آن رونمایی کرد. این در حالی است که این شرکت پیش‌ازاین نیز دریکی از مراسم‌های خود اقدام به رونمایی از دسته پلی‌استیشن 5 بانام (دوال سنس) کرده بود.

نکته جالب‌توجه این است که کنسول پلی‌استیشن 5 دارای ترکیبی از دورنگ مشکی و سفید است که به‌هیچ‌عنوان شباهتی به پتنت‌های رونمایی شده در روز‌های گذشته ندارد.

سونی در این مراسم علاوه بر پلی‌استیشن ۵، از هدفون این پلی‌استیشن بانام پلاس(D3)، مدیا ریموت،( HD CAMERA )نیز رونمایی کرد، طبق اعلام رسمی این شرکت تاریخ عرضه پلی‌استیشن در تعطیلات 2020 خواهد بود.

اجرای بازی‌های پلی‌استیشن 4 بر روی کنسول پلی‌استیشن 5 امکان‌پذیر خواهد بود چراکه این کنسول قابلیت (BACKWARD COMOATIBILITY) را دارا می‌باشد.

ورود به صفحه محصول

blog_cnt
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.